Urheiluseura tai urheilija - Onko some kunnossa?

Maanantai 18.4.2022 - Tomi Sillanvuo


Viimeisin Sponsorointi ja urheilumarkkinointiraportti (10.fi) kertoo sosiaalisen median vakiinnuttaneen asemansa eniten käytettynä kanavana. Urheilumarkkinoinnissa yritykset haluavat entisen laitamainos- ja logonäkyvyyden rinnalle, tai niiden lisäksi, entistä monipuolisempaa näkyvyyttä ja yhteistyötä. Yhä useampi yritys haluaa hyödyntää kumppanuuksissa pelkästään digitaalisia kanavia.

Markkinoijille urheilukumppanuudet ovat kiinnostavia erityisesti brändihyötyjen näkökulmasta. 10.fi:n kyselyn mukaan 92 prosenttia markkinoijista pitää brändin rakentamista yhtenä tärkeimmistä tavoitteista urheilumarkkinoinnille. Brändin rakentamisen ja markkinoinninviestinnän tavoitteena on luonnollisesti asiakashankinta ja myynnin kasvattaminen.

Brändin rakentaminen ja onnistunut markkinointiviestintä ovat markkinoivien yritysten lisäksi tärkeitä myös urheiluseuroille ja urheilijoille. Sosiaaliseen mediaan panostaminen, aktiivisuus ja monipuolisen sisällön tuottaminen on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää. Yritykset haluavat nyt hyödyntää urheilijoita sosiaalisessa mediassa.

Maailma muuttuu ja on pystyttävä muuttumaan sen mukana. Someen mahdollisuuksien hyödyntämättä jättämiselle tai toiminnan puolittaiselle laiminlyömiselle ei kelpaa selitykseksi raha tai resurssit. Kysymys on enemmän tahdosta ja halusta, sekä kyvystä ymmärtää asian tärkeys. Sosiaalinen media tarjoaa niin seuroille kuin urheilijoille nopean, joustavan, tehokkaan ja taloudellisesti järkevän markkinointi- ja viestintäkanavan, johon panostaminen kannattaa ja se maksaa itsensä kyllä takaisin.

Somealustat ovat kehittyneet huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tarjoavat jatkuvasti entistä enemmän mahdollisuuksia markkinointitoimenpiteille ja näkyvyyden saamiselle. Korona on lisäksi omalta osaltaan vauhdittanut digiloikkaa, sekä muuttanut urheilun ja urheilutapahtumien roolia urheilukuluttajien käyttäytymisessä. Urheilutapahtumiin ja otteluihin paikan päälle meneminen ei ole enää samalla tavalla itsestäänselvyys kuin vielä joku vuosi sitten. Urheilun seuraaminen on muuttunut, ihmiset tavoitetaan entistä enemmän ja useammin somen välityksellä.

Taitoluistelija Petri Kokko on sanonut että "Urheilija on media", HIFK:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen on puolestaan todennut "Me olemme media". Viisaita ja ajattelemisen arvoisia kommentteja molemmat. Seurat ja urheilijat tarvitsevat näkyvyyttä, sitä ilman on yhteistyökumppaneita mahdoton saada. Näkyvyyttä ei pidä, eikä saa, ulkoistaa vain perinteiselle medialle, kuten lehdille, televisiolle ja radiolle. Se ei yksinkertaisesti riitä. On myös ymmärrettävä ettei monella uransa alussa olevalla nuorella urheilijalla tai alemmilla sarjatasoilla olevilla joukkueilla ole tähän käytännössä mahdollisuuksiakaan.

Tänä päivänä urheilijoilla ja seuroilla on hyvät mahdollisuudet saada näkyvyyttä ja kaupallistaa itsensä somen avulla. Urheilija tai seura voi tehdä itsestään median, joka on kiinnostava ja jolla on myös kaupallista arvoa. 

Urheilun ja urheilijoiden myynnissä markkinointialustaksi ja -kanavaksi yrityksille on omat haasteensa. Yrityksissä päätöksiä tekevät saavat jatkuvasti valtavan määrän kyselyjä ja yhteistyötarjouksia seuroilta, urheilijoilta ja managereilta. Avainkysymys kuuluukin, miten erotun joukosta? Onko brändini kunnossa, ja olenko oikeasti kiinnostava yhteistyökumppani? Pystynkö tarjoamaan vakavasti otettavan yhteistyöehdotuksen, joka tarjoaa sopivaa vastinetta myös kumppaniyritykselle? Miksi yritys lähtisi mukaan tukemaan minua urheilijana tai kumppaniksi urheiluseurallemme?

Urheilumarkkinoinnista paljon kirjoittanut Uimaliiton entinen markkinointi- ja viestintäjohtaja Jari Lamminaho on todennut että urheilulla on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, ja että kaiken takana ovat yksilöt. Olen Lamminahon kanssa samaa mieltä. Yksilöt ja tarinat. Persoonat, urheilijatarinat, kasvutarinat, voitot ja tappiot, ilot ja surut, tarinat kulissien takana jne. Ne tekevät urheilusta ja urheilijoista kiinnostavan. Mutta, osaammeko kertoa näitä tarinoita ja tuoda persoonia esiin? Osaammeko tarjota kuluttajille, faneille ja yhteistyökumppaneille sitä mitä he kaipaavat? Olemmeko seurana tai urheilijana kiinnostava toimija ja kumppani? Millainen on sinun urheilijabrändisi tai seurasi brändi?
Miten sinun somesi jaksaa?

Avainsanat: some, urheilumarkkinointi, brändi, sponsorointi