Nuoren urheilijan sponsorointi - Miksi olen mukana?

Sunnuntai 5.11.2023 klo 16.51

Toimin tällä hetkellä urheilun kentällä useassa eri roolissa. Yksi rooleista on viimeiset viisi vuotta ollut myös sponsorin rooli. Olen mahdollisuuksieni ja kulloistenkin resurssieni mukaan tukenut myös taloudellisesti nuoria urheilijoita. Viime vuosina sponsorointi on kohdistunut eri lajien yksilöurheilijoihin. Kuluvana vuonna olen ollut rahallisesti tukemassa pienillä summilla kuutta nuorta yksilöurheilijaa.

Miksi olen kokenut nuorten urheilijoiden sponsoroinnin mielekkääksi, ja mitä olen tällä toiminnalla itselleni ja yritykselleni saanut?

Huippu-urheilijaksi ei synnytä, vaan siihen pääseminen ja kasvaminen vaatii paljon uhrauksia nuorelta urheilijalta itseltään. Se vaatii paljon myös urheilijan perheeltä, joka yleensä mahdollistaa nuoren urheilemisen ja urheilu-uralla eteenpäin pääsemisen. Harva urheilija saa taloudellista tukea silloin, kun ollaan vielä varhaisessa vaiheessa rakentamassa uraa, eikä varsinaisia meriittejä ja menestystä ole vielä tullut.

Itse koen, että aina kannattaa tukea nuorten urheilua, olkoon kyseessä sitten yksilö- tai joukkuelaji. Panostuksen ei tarvitse olla suuri, kun jo pääsee aidosti seuraamaan nuoren urheilijan kasvutarinaa, kasvamista ja kehittymistä. Kokemuksesta voin sanoa, että se antaa enemmän kuin ottaa.

Halu auttaa nuorta urheilijaa, ja antaa hänelle myös kehittymismahdollisuuksia tietynlaisessa vastuun ottamisessa ja kokemuksen saamisessa yhteistyöstä, motivoi itseäni olemaan mukana tukemassa. Koen että olen tavallaan etuoikeutettu, kun olen päässyt mukaan nuoren urheilijan matkaan. Tähän matkaan ja kasvutarinaan liittyy paljon muutakin kuin itse urheilu, kuten esim. koulunkäynti ja aikuiseksi kasvaminen.

Sponsorointi on itselleni paljon enemmän kuin logo kilpailuasussa tai tägäys urheilijan somepäivityksessä. Koen että jo urheilijan kasvutarinan tukeminen on merkityksellistä.

Toki olen ilahtunut siitä, että yhteistyö on tuonut paljon some-näkyvyyttä ja yritykseni logo on aina silloin tällöin näkynyt urheilijan kilpailusuoritusten yhteydessä. Olen ollut iloinen siitä tavasta ja aktiivisuudesta, jolla muutamat yhteistyöurheilijat ovat oman osuutensa hoitaneet. On aina mukava nähdä urheilijalla oman firman lippis tämän antaessa haastattelua medialle, tai oman firman logolla varustettu T-paita urheilijan päällä some-postauksessa, vaikka näistä ei olisi erikseen sovittu. Samoin tägäys some-postauksessa ilahduttaa toki aina, vaikka sovitut postaukset olisi jo tullut urheilijan puolelta hoidettua. Nämä pienet teot viestivät yhteistyökumppanin arvostamisesta ja siitä että urheilija katsoo nykyhetkeä pitemmälle. Tyytyväinen sponsori on tukena myös tulevaisuudessa, ehkä silloin jopa isommalla summalla.

Olen myös iloinen joka kerta, kun tukemani nuori urheilija lähettää viestin kilpailujen jälkeen ja kertoo tunnelmiaan, ilmoittaa mahdollisesti voitetusta mitalista tai uudesta syntyneestä henkilökohtaisesta ennätyksestä. Minulle on myös tärkeää, että urheilija on yhteydessä myös epäonnistumisen hetkinä tai kertoo välillä kuulumisiaan ihan tavallisessa arjessa. Pieniä asioita, mutta viestivät arvostuksesta sponsoria kohtaan.

Nuorten urheilijoiden tukemisen myötä olen itsekin oppinut sponsoroinnista paljon. Uskon ja toivon että myös urheilijat ovat oppineet paljon vastuullisuudesta, yhteistyökumppanin huomioimisesta, yhteydenpidosta ja ennen kaikkea arvostuksesta yhteistyökumppania kohtaan. Mikään ei ole ilmaista eikä itsestään selvää. Kysymys on pitkälti arvoista ja merkityksellisyydestä.

Mielestäni yritykset lähtevät liian usein mukaan sponsoroimaan urheilijaa vasta siinä vaiheessa, kun urheilija on jo huipulla. Itse koen paljon mielekkäämmäksi olla sivusta seuraamassa nuoren urheilijan kasvutarinaa, kuin lähteä tukemaan valmista huippu-urheilijaa.

Totta kai, myös sponsorin unelma on oman yhteistyöurheilijan menestyminen mahdollisimman hyvin. Se tunne, kun nuori yhteistyöurheilija ottaa urallaan uuden askeleen ja pukee päälleen Suomi-paidan edustustehtävissä on hieno. Tulevaisuudessa siintää unelma siitä, että joku nuorista yhteistyöurheilijoista edustaa Suomea aikuisten tasolla arvokisoissa. Arvokisavoitto tai mitali olisi huikea nähdä. Urheilussa, kuten elämässä yleensä, tulee olla unelmia. 

Omalla kohdallani nuorten urheilijoiden tukeminen taloudellisesti jatkuu mahdollisuuksien mukaan myös vuonna 2024. Jatkossa sponsoroitavien urheilijoiden määrä saattaa olla pienempi, mutta vastaavasti yksittäisen urheilijan kohdalla tuki voi kasvaa. Saattaa olla, että mukana on myös yksi kokonaan uusi urheilija. Yhteistyöurheilijoiden kohdalla arvostan erityisesti tavoitteellisuutta, aktiivisuutta, vastuullisuutta, yhteistyötä ja yhteydenpitoa.

Tukekaa nuoria urheilijoita – Urheilijan kasvutarinan tukeminen on merkityksellistä.

Kommentoi kirjoitusta.

Urheiluseura tai urheilija - Onko some kunnossa?

Maanantai 18.4.2022 - Tomi Sillanvuo

Viimeisin Sponsorointi ja urheilumarkkinointiraportti (10.fi) kertoo sosiaalisen median vakiinnuttaneen asemansa eniten käytettynä kanavana. Urheilumarkkinoinnissa yritykset haluavat entisen laitamainos- ja logonäkyvyyden rinnalle, tai niiden lisäksi, entistä monipuolisempaa näkyvyyttä ja yhteistyötä. Yhä useampi yritys haluaa hyödyntää kumppanuuksissa pelkästään digitaalisia kanavia.

Markkinoijille urheilukumppanuudet ovat kiinnostavia erityisesti brändihyötyjen näkökulmasta. 10.fi:n kyselyn mukaan 92 prosenttia markkinoijista pitää brändin rakentamista yhtenä tärkeimmistä tavoitteista urheilumarkkinoinnille. Brändin rakentamisen ja markkinoinninviestinnän tavoitteena on luonnollisesti asiakashankinta ja myynnin kasvattaminen.

Brändin rakentaminen ja onnistunut markkinointiviestintä ovat markkinoivien yritysten lisäksi tärkeitä myös urheiluseuroille ja urheilijoille. Sosiaaliseen mediaan panostaminen, aktiivisuus ja monipuolisen sisällön tuottaminen on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää. Yritykset haluavat nyt hyödyntää urheilijoita sosiaalisessa mediassa.

Maailma muuttuu ja on pystyttävä muuttumaan sen mukana. Someen mahdollisuuksien hyödyntämättä jättämiselle tai toiminnan puolittaiselle laiminlyömiselle ei kelpaa selitykseksi raha tai resurssit. Kysymys on enemmän tahdosta ja halusta, sekä kyvystä ymmärtää asian tärkeys. Sosiaalinen media tarjoaa niin seuroille kuin urheilijoille nopean, joustavan, tehokkaan ja taloudellisesti järkevän markkinointi- ja viestintäkanavan, johon panostaminen kannattaa ja se maksaa itsensä kyllä takaisin.

Somealustat ovat kehittyneet huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tarjoavat jatkuvasti entistä enemmän mahdollisuuksia markkinointitoimenpiteille ja näkyvyyden saamiselle. Korona on lisäksi omalta osaltaan vauhdittanut digiloikkaa, sekä muuttanut urheilun ja urheilutapahtumien roolia urheilukuluttajien käyttäytymisessä. Urheilutapahtumiin ja otteluihin paikan päälle meneminen ei ole enää samalla tavalla itsestäänselvyys kuin vielä joku vuosi sitten. Urheilun seuraaminen on muuttunut, ihmiset tavoitetaan entistä enemmän ja useammin somen välityksellä.

Taitoluistelija Petri Kokko on sanonut että "Urheilija on media", HIFK:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen on puolestaan todennut "Me olemme media". Viisaita ja ajattelemisen arvoisia kommentteja molemmat. Seurat ja urheilijat tarvitsevat näkyvyyttä, sitä ilman on yhteistyökumppaneita mahdoton saada. Näkyvyyttä ei pidä, eikä saa, ulkoistaa vain perinteiselle medialle, kuten lehdille, televisiolle ja radiolle. Se ei yksinkertaisesti riitä. On myös ymmärrettävä ettei monella uransa alussa olevalla nuorella urheilijalla tai alemmilla sarjatasoilla olevilla joukkueilla ole tähän käytännössä mahdollisuuksiakaan.

Tänä päivänä urheilijoilla ja seuroilla on hyvät mahdollisuudet saada näkyvyyttä ja kaupallistaa itsensä somen avulla. Urheilija tai seura voi tehdä itsestään median, joka on kiinnostava ja jolla on myös kaupallista arvoa. 

Urheilun ja urheilijoiden myynnissä markkinointialustaksi ja -kanavaksi yrityksille on omat haasteensa. Yrityksissä päätöksiä tekevät saavat jatkuvasti valtavan määrän kyselyjä ja yhteistyötarjouksia seuroilta, urheilijoilta ja managereilta. Avainkysymys kuuluukin, miten erotun joukosta? Onko brändini kunnossa, ja olenko oikeasti kiinnostava yhteistyökumppani? Pystynkö tarjoamaan vakavasti otettavan yhteistyöehdotuksen, joka tarjoaa sopivaa vastinetta myös kumppaniyritykselle? Miksi yritys lähtisi mukaan tukemaan minua urheilijana tai kumppaniksi urheiluseurallemme?

Urheilumarkkinoinnista paljon kirjoittanut Uimaliiton entinen markkinointi- ja viestintäjohtaja Jari Lamminaho on todennut että urheilulla on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, ja että kaiken takana ovat yksilöt. Olen Lamminahon kanssa samaa mieltä. Yksilöt ja tarinat. Persoonat, urheilijatarinat, kasvutarinat, voitot ja tappiot, ilot ja surut, tarinat kulissien takana jne. Ne tekevät urheilusta ja urheilijoista kiinnostavan. Mutta, osaammeko kertoa näitä tarinoita ja tuoda persoonia esiin? Osaammeko tarjota kuluttajille, faneille ja yhteistyökumppaneille sitä mitä he kaipaavat? Olemmeko seurana tai urheilijana kiinnostava toimija ja kumppani? Millainen on sinun urheilijabrändisi tai seurasi brändi?
Miten sinun somesi jaksaa?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: some, urheilumarkkinointi, brändi, sponsorointi