Ammattiurheilija vai harrastaja?Tiistai 25.6.2024 - Tomi Sillanvuo Jyrki Louhi kirjoittaa blogissaan (www.sportfund.fi / 20.6.2024) urheilemisen merkityksestä ja missiosta. Louhi kysyy tekstissään; Miksi urheilija on olemassa? Blogitekstissä kysymystä lähestytään oman ansaintalogiikan ja siten myös ammatillisen turvan näkökulmasta. Erinomainen kirjoitus, jossa ollaan tärkeän ja mielenkiintoisen kysymyksen äärellä. Erityisesti yksilöurheilijan kannattaa pohtia oman urheilemisensa merkitystä ja omaa toimintaansa, sekä miettiä olemassaolon perustelu itselleen. Urheilija luonnollisesti asettaa yleensä tavoitteita ja haluaa menestyä. Kiinnostavat ja viihdyttävät kilpailutapahtumat ja saavutetut tulokset ovat totta kai tärkeä osa urheilijana olemista ja oman tarinan sekä urheilijabrändin rakentamista, mutta riittävätkö ne yksistään vai tarvitaanko vielä jotain muuta? Tänä päivänä yksi tärkeimmistä osa-alueista oman urheilijabrändin rakentamisessa on sosiaalinen media. Ensitöiksesi kysy itseltäsi, miten näyttäydyt somessa, millaista sisältöä jaat ja miten aktiivinen olet somekanavissa? Itse toimin urheilunkentässä urheilumanagerin roolin lisäksi myös sponsorin roolissa ja tukemiltani urheilijoilta edellytän molemmissa rooleissa aktiivisuutta somessa. Urheilijan tulee olla myös itse sitoutunut oman urheilijabrändinsä rakentamiseen, sitä et voi kokonaan ulkoistaa kenellekään muulle. Perusasioiden on oltava kunnossa ja sovituista kaupallisiin yhteistyösopimuksiin liittyvistä velvoitteista on pidettävä kiinni, silloin yhteistyölle voi odottaa myös jatkuvuutta. Itse omissa yhteistyösopimuksissani tarkastelen sovittujen asioiden toteutumista tarkkaan vuosittain, ennen kuin päätän yhteistyön jatkosta. Kun asiat hoitaa hyvin, vaikka jopa vähän yli sovitun, saattaa sopimusten arvo kasvaa tulevina vuosina merkittävästi. |
Avainsanat: urheilija, ammattiurheilija, urheilijabrändi |